En genomgång i verklighetens värld och tror, få en inblick i den indiska kulturen och deras livsfilosofi. Låt oss ta en livsresa för att finna meningen med livet.
När vi tänker på livet och dess realiteter finns det tre händelser, dvs födelse, sätt vi bodde och slutligen hur vi lämnar denna fysiska värld. Hela den mänskliga rasen är nyfiken på att lösa mysteriet i livet som är vårt liv i världen. Alla vill få svaret på frågan “Vad är syftet med livet? Är det att leva, arbeta och dö eller det finns något mer till det då. När vi uppnår några år börjar vi förstå och bli förvirrad med världens realiteter och spiritualism av religionen. Många gånger tror vi att religion och ritualer är inflytelser av familjen och samhället vi tillhör detta beror på att människan är en kropp som är begåvad av kropp, sinne och intellekt. Vi tar väl hand om vår kropp för det inhemska, sociala och politiska välståndets skull, men ibland saknar vi att ta hand om vårt inre själv, kan kalla det intellekt eller själ.
Människan har framgångsrikt utforskat all fysisk dimension av jord, hav och rymd men har gjort mycket mindre för självförverkligande eller för att hitta livets syfte. Om vi tror, vad som gjorde oss så framgångsrika i den här fysiska världen kommer vi att inse att det är kunskapen eller Gyan. Således är Gyan eller för att få kunskap det främsta syftet med mänskligt liv. Kunskap här betyder atma gyan (självförverkligande) Om du lämnar denna värld utan självförverkligande har du misslyckats med att uppnå syftet. För att uppnå den kunskapen borde människor leda ett mycket sattviskt liv.
Andligheten eller religionen har både monoteistiska och polytheistiska komponenter. Om vi försöker förstå syftet med livet i ljuset av hinduismen, finner vi att hinduismen har många gudar, och i dem anses de mest värdefulla gudarna – den hinduistiska triumvirat av Brahma, Vishnu och Shiva – som livets skapare som liksom dess förstörare. Fastän den komplexa kosmologin är lagrad uppmuntrar den fyra universella mål, eller purusharthas, som forma meningen med livet: dharma, artha, kama och moksha
Dharma
Dharma – som betyder dygd, moral eller plikt – är ett av de fyra begreppen som ger mening åt livet för en hinduisk. Dharma är annorlunda för varje person, eftersom hinduens skyldigheter är helt beroende av ett antal faktorer, inklusive social ställning eller kast, ålder och kön. I den meningen representerar dharma lämpligt Hinduismens komplexa natur. Även om det är ett universellt begrepp för hinduer, fungerar dharma annorlunda för varje person, formad av särskilda omständigheter.
Artha
Artha betyder framgång. Förutom att leda ett dygdigt liv som uppfyller specifika sociala och personliga förpliktelser, bör en hindu sträva efter framgång i en viss verksamhet. Artha uppmuntrar att få rikedom genom lagliga medel.
Kama
Hinduer bör också söka kama eller nöje. Kama refererar till en rad nöjen, från estetiska – njuter av konsten, musik, skriv och dans – till sexuellt nöje. Kanske är en av de mer kända publikationer som ligger bakom kama (i väst) principen “Kama Sutra”, som är en guide till kärlek, familjeliv, sexuell aktivitet och nöje.
Moksha
Ett av de viktigaste begreppen inom hinduismen är moksha, det slutliga målet som en hindu ska sträva efter i sin livstid. Eftersom reinkarnation är en grundläggande aspekt av religionen, slutar återfödningscykeln med moksha. En hindu som övervinner önskningar och därmed uppmuntrar upplysning kan uppnå moksha.